Dit jaar maken we het zelf nog mee, dus daarom enkele goede tips voor iedereen met betrekking tot een mogelijke belastingcontrole op je uitgevoerde energiebesparende maatregelen.

De dienst personenbelasting heeft een controletermijn van 3 jaar vanaf 1 januari van het aanslagjaar. Momenteel is dit dus voor de periode 01/01/2011 tot 31/12/2013.

In deze controletermijn kan jou belastingcontroleur je via een eenvoudige schriftelijke aanvraag steeds alle documenten opvragen omtrent je aangegeven energiebesparende maatregelen in je belastingaangifte.

Volgende documenten bewaar je dus best voor een eventuele belastingscontrole:

  • Offertes en facturen van alle energiebesparende maatregelen, zoals de vervanging van een gasketel, de plaatsing van een zonneboiler,…
  • Keuringsattest van de gasketel, zonnepanelen,…. door de installateur.
  • Betalingsbewijzen van deze werken. Hou dus zoveel mogelijk bewijzen bij van de betaling via overschrijving of ecocheques. Betaal dus zeker niet cash of enkel indien je hierbij een schriftelijk betalingsbewijs verkrijgt.

Antwoorden op de vraag tot inlichtingen

Je hebt 30 dagen tijd om op de schriftelijke vraag va de controleur te gaan beantwoorden met de gevraagde documenten.

Een goede tip is om ineens een persoonlijke afspraak met hem te maken, zodat je persoonlijk eenvoudig alle documenten kan voorleggen om dit snel te laten verlopen en af te handelen.

belastingcontrole